Home / Marketing  / 30 rokov krásy Payot u nás

30 rokov krásy Payot u nás

So zástupcom firmy Payot, Miroslavom Spilkom a jeho dcérou Danielou sme sa stretli v Prahe na Žižkove. Rozprávanie o histórii značky a kozmetike s dlhou tradíciou bolo veľmi inšpiratívne. Miroslav Spilka mal po tridsiatich rokoch na čele

So zástupcom firmy Payot, Miroslavom Spilkom a jeho dcérou Danielou sme sa stretli v Prahe na Žižkove. Rozprávanie o histórii značky a kozmetike s dlhou tradíciou bolo veľmi inšpiratívne. Miroslav Spilka mal po tridsiatich rokoch na čele vedenia čo rozprávať.

 

Značka Payot sa zrodila v roku 1920 a odvtedy rozšírila svoju pôsobnosť do 65 krajín sveta. Stále sa pridávajú ďalšie krajiny, ale hlavné trhy sa nachádzajú vo Francúzsku, v Nemecku a v Austrálii. Každý rok sa uskutoční cez 7 miliónov ošetrení s touto značkou po celom svete. Zakladateľka značky Naďa Payot pochádzala z Ukrajiny. So svojim manželom cestovala cez Argentínu do New Yorku, kde objavila prvé salóny krásy a rozhodla sa nápady a energiu pre krásu žien odovzdať ďalej. U nás začal spoločnosť so značkou Payot budovať Miroslav Spilka krátko po zamatovej revolúcii. Cesta, ktorou sa vydal, nebola jednoduchá, ale vďaka pracovitosti a entuziazmu nakoniec veľmi úspešná.

 

Ako sa značke Payot u nás darí?

Produkty značky Payot k nám dorazili v roku 1993 a my sme boli jednými z prvých, ktorí začali profesionálnu kozmetiku ponúkať a používať. Situácia so salónmi krásy v tom čase bola pomerne zložitá. Kozmetičky nemali dosť peňazí na to, aby si ich pekne zariadili. Keď sa potom konečne začali objavovať veľké a nádherne zariadené salóny, chýbal nám zase potrebný imidž. Všetko sa ale počas posledného desaťročia zrovnalo. Dnes už našu značku nikto nepovažuje za nedostupný luxus. Zákazníčky sa naučili oceniť kvalitné ošetrenie a obľúbili si ho. Majú záujem o sofistikované postupy v starostlivosti a oceňujú kvalitu v peknom prostredí. Túžia po relaxe a užívajú si ho. V súčasnosti naše výrobky ponúkame z 98% v partnerských kozmetických salónoch. Ostatné dve percentá záujemcov si môžu produkty kúpiť v parfumériách alebo v oficiálnych internetových obchodoch.

 

Ako sa staráte o partnerov?

Vieme, že bez kvalitných partnerov by sme túto prácu nezvládli. Preto sa snažíme vzdelávať kozmetičky a robiť pre nich školenia, ktorých nie je málo. Práca s ľuďmi je však celkom zložitá, ale teší nás, keď vidíme, ako rastie prestíž tohto povolania spolu so znalosťami ľudí, ktorí sa kozmetike venujú profesionálne. Veľmi oceňujem prácu školiteľky, nároky na ne sú maximálne. Sú to totiž ženy, ktoré si prešli aspoň krátkou kozmetickou praxou, aby dokázali samy predviesť, ako na to. Musí tiež skvele zvládať jazyk, bez angličtiny alebo francúzštiny sa počas školenia vo Francúzsku nezaobíde. Patrí k tomu aj ochota cestovať za zákazníkmi. Dôležité sú aj pedagogické vlohy, trpezlivosť a empatia, schopnosť dobre hovoriť a prezentovať. Už tretí rok máme skvelú pani Soňu Laurovú zo Strakoníc. Začínala u nás v čase pandémie a nemala to vôbec ľahké. Ešte pred začiatkom pandémie napríklad stihla jarné novinky v Paríži, odvtedy zostáva v kontakte s Francúzskom len v podobe webinárov. Snáď sa aj toto čoskoro zmení.

 

Kozmetika sa vyrába vo Francúzsku?

Áno, spoločnosť Payot sídli v Paríži a má francúzskych majiteľov, čo tak ešte donedávna neplatilo. V Nuilly, vedľa obchodnej štvrti La Défence máme kancelárie, marketing aj vlastné laboratórium. Vo Francúzsku prebieha aj samotná výroba a distribúcia. Pre mňa bolo vždy zaujímavé hovoriť s ľuďmi z laboratórií. Obdivujem ich znalosti o vývoji výrobkov. Sú hrdí na vlastné laboratórium, čo každá značka nemá. Výskum a vývoj nového prípravku trvajú až tri roky. A čo je v takomto procese najdrahšie? Vývoj a ingrediencie, tiež veľký tím, ktorý všetko pripravuje, či už sú to chemici, farmaceuti, doktori alebo dermatológovia. Nedá sa opomenúť ani suroviny. Payot ide navyše cestou, kedy sa snaží používať ingrediencie z vlastného regiónu. Napríklad nový rad Herbier si pre svoje výrobky vybral bylinky z Provence, Drome, z Korziky, Aveyronu a Vancluse – sú tak 100 % z Francúzska.

Prekvapila vás?

Keď sme sa dozvedeli o smere značky vydať sa cestou organickej kozmetiky, zdalo sa nám, že sa to vymyká tomu, čo Payot doteraz predstavoval. Je ale pravda, že od začiatku trvania spoločnosti si Payot zakladal na lekárenskej tradícii, a aj sama Dr Naďa Payot bola expertkou na byliny a rastliny. Nové je tak iba to, že je povýšená o certifikáciu COSMOS ORGANICS od ECOCERT a využíva francúzske aktívne látky. Zatiaľ máme päť produktov starostlivosti pre pohodu pokožky. Náročná certifikácia zaručuje zloženie, ktoré obsahuje minimálne 95 % prírodného pôvodu a 20 % zložiek z ekologického poľnohospodárstva a ekologicky šetrných a zodpovedných výrobných a spracovateľských procesov. Môžete sa rozhodnúť pre éterické oleje a organické rastlinné výťažky s aktívnymi zložkami z levandule, tymiánu, slamienky, rozmarínu a olív. V ponuke máme odličovač, sérum, univerzálny pleťový krém a tuhý krém na telo aj tvár. Týmto krokom sme vyšli oproti trendom, ale pôvodná kozmetika zostáva. Samozrejme netestujeme na zvieratách, ale to už je dávno bežná prax. Payot pre nový rad tiež trochu pozmenil logo, pretože je považovaná za odnož k našej klasike. Pre ošetrenia v kabíne si možno zvoliť kyslíkovú masku s rovnakou certifikáciou.

 

A čo udržateľný rozvoj, čo je ďalší trend?

V tomto smere má Payot záväzky, ktoré plní. Už dnes máme 100% kartónových obalov recyklovateľných a z udržateľných lesov. Nepoužívame parabény, nepovolené konzervanty a odstránené boli aj silikóny. Hlásime sa k takzvanej clean beauty alebo čistej kráse. V peelingu tak nájdete pistáciové škrupiny, kokosové vlákna či zrniečka malín a jahôd. Nepoužívame papierové návody, popis výrobku sa tlačí na krabičky zvnútra. Pri tohtoročných novinkách sú obaly už zo 100% recyklovateľných materiálov a v roku 2030 chceme dosiahnuť plnú plastovú neutralitu. Osobne ma zaujala na fľaštičke s olejmi Herbier priehľadná samolepka s potlačou, ktorá je z rastlinných materiálov. Podľa profesora Bártu sme prvá civilizácia, ktorá nedokáže úplne recyklovať svoj odpad. Keď si uvedomíme, že napríklad len v roku 2017 sme dokázali globálne recyklovať odpad vyprodukovaný do konca júna a potom ho ďalej už len ukladali, je ľahké pochopiť rôznych alarmistov, ako je Greta.

 

Aké máte ďalšie plány?

Teraz hľadáme partnerov, ktorí by chceli predávať náš nový rad Herbier. Chceme sa tiež sústrediť na naše kozmetičky, ktorých máme vyše 250. Radi by sme im pomohli budovať ich prestíž. Pokiaľ sa totiž robí starostlivosť správne, približuje sa viac k dermatológii. Tiež ďalej zjednodušujeme naše podmienky a celú komunikáciu. Keď totiž robíte niečo príliš dlho, máte tendenciu stále niečo vylepšovať a pridávať, až vznikne zložitý chuchvalec, v ktorom sa nikto nevyzná.

 

Chystáte sa odovzdať dcére celú firmu?

Nechcem jej hneď zavesiť na krk pomyselný chomút zodpovednosti za ľudí aj financovanie. Zatiaľ nám to spoločne funguje a mám radosť, keď vidím, čo všetko sa u nás naučila a čo všetko už môže robiť úplne samostatne. Môj klasický problém je príliš do jej agendy nehovoriť. Napokon nie je prvá, kto u nás pracoval. Dodnes som hrdý na ľudí, ktorí po odchode od nás následne získali vysoké funkcie v úspešných firmách.

 

 

Daniela Spilková: V jednoduchosti je sila

„Kozmetika je pre mňa prirodzená, vyrastala som s ňou. Na chalupe sme mali krabice starých prázdnych flakónov a fľaštičiek. Vystavili sme si ich a rozbehli „obchod“. Prípravky značky Payot poznám veľmi dôverne, pretože sme ich mali doma čo si pamätám. K inej značke už by som nešla. Payot mám tak nejako „zažratý“ pod kožou. Vo firme s otcom robím už 10 rokov, v posledných rokoch sa starám hlavne o online marketing, v roku 2019 som napríklad spustila náš oficiálny e-shop, čo sa vyplatilo v neľahkom období uzávierok obchodov a salónov. Dnes môžem pokojne povedať, že to pre nás bola spása, hoci naše partnerské salóny ani v tejto dobe nezaháľali a my im za to veľmi ďakujeme.“