Kúpeľné rituály
Autorka: Galya ORTEGA, kúpeľná konzultantka, odborníčka na kúpeľnú starostlivosť, poradkyňa v oblasti strategického marketingu kúpeľných zariadení Pod záštitou asociácie „Fédération des Professionnels du Spa et du Bien-Être SPA-A“, Galya Ortega zorganizovala stáž o kúpeľných rituáloch, sociálnej kompetencii a know-how v kúpeľnej starostlivosti. Bolo

Autorka: Galya ORTEGA,
kúpeľná konzultantka, odborníčka na kúpeľnú starostlivosť,
poradkyňa v oblasti strategického marketingu kúpeľných zariadení
Pod záštitou asociácie „Fédération des Professionnels du Spa et du Bien-Être SPA-A“, Galya Ortega zorganizovala stáž o kúpeľných rituáloch, sociálnej kompetencii a know-how v kúpeľnej starostlivosti.
Bolo to veľmi zaujímavé. Odpovedala na množstvo našich otázok: Čo je to kúpeľný rituál? Čo je kúpeľná starostlivosť? Existuje vhodné know-how pre kúpele? Akej povahy sú znalecké posudky? Čo znamená pojem zmyslová a snová skúsenosť? Čo je sociálna kompetencia v kúpeľoch? Existuje nejaký model? Čo je tu hlavné a zásadné?…
Počas niekoľkých mesiacov budeme na týchto stránkach uverejňovať odpovede a komentáre Galye Ortega na tieto otázky.
Dnes sa dozvieme niečo o tom, čo je kúpeľný rituál, ako pôsobí a aký má význam pre ponuku starostlivosti o telo.
Čo je to kúpeľný rituál?
Je spojením sociálnej kompetencie a know-how. Dozvieme sa, do akej miery sú tieto dve veci nevyhnutné.
Slovo „rituál“ je tak trochu klišé. Každé zariadenie ho uvádza vo svojej ponuke, najprv preto, lebo si ho automaticky spájame s kúpeľmi a po druhé preto, lebo automaticky naznačuje niečo nadpozemské a mystické.
Pôvod slova rituál má viacero koreňov, všetky sú však úzko späté s kultovými obradmi. Rituál je často posvätný. Rada by som však povedala, že v kúpeľoch slovo posvätný nespájame s náboženstvom, hoci je za ním určitá filozofia. Je to úplne svetský rituál, keď svoje telo berieme na skutočnú cestu do sveta vnútorného ticha, kde nájdeme niečo autentické a zároveň poetické, čo naplní nášho ducha. Vtedy môžeme hovoriť o úspešnom kúpeľnom rituáli, v ktorom klientka zažije niečo osobne posvätné, vnútri v sebe, niečo, čo nevychádza z vonkajšieho sveta. Nemusíme vyznávať budhizmus, aby sme išli do kúpeľov. Toto posvätné, o ktorom hovoríme, má každá klientka v sebe. Je to niečo, čo sa v nej prebudí napríklad pri pozorovaní nádhernej prírodnej scenérie.
Obrad je niečo veľmi dôležité. Napríklad Indovia praktizujú meditačný rituál každé ráno.
Rituál v kúpeľni môže prebiehať úplne všedne, je pre nás potrebný z hľadiska osobnej hygieny, no môžeme si z neho naopak urobiť aj niečo výnimočné, čo bude mať na nás neobyčajný efekt. Princíp rituálu a obradu je zaujímavý, pretože má nesmierny vplyv na podvedomie. Nedá sa vysvetliť logicky. Keď si dáme do kúpeľne sviečku, vône, stlmíme svetlo, pustíme príjemnú hudbu, do vody pridáme parfum, urobíme si z toho svoj osobný sviatok, bude to mať nesmierny účinok na naše podvedomie, to znamená, že pôjde o niečo viac, než len o hygienu a my vo svojej kúpeľni prežijeme neobyčajný zážitok. Obrad, ktorý sa premení na niečo slávnostné.
Ďalším príkladom je čajový obrad, ako ho poznajú v Číne alebo v Japonsku, kde sa degustovať čaj v obradnom duchu považuje za umenie. Ľudia, ktorí majú vo zvyku len tak vypiť čaj zo šálky, to považujú za stratu času. Ak však dodáme pitiu čaju určitú obradnosť, venujeme mu potrebnú chvíľku ticha a pokoja, kde má každé gesto svoju váhu a hodnotu a sústredene si vychutnáme osobité zloženie jednotlivých chutí čaju, stane sa z pitia tohto nápoja zážitok.
Sekundárne prichádza spontánny stav vedomia. Rituály vnímame rozdielne. Zatiaľ čo pre niekoho sú vecou estetiky, nachádza v nich krásu, pre iných sú zas uvedomením si posvätnosti, a pre ďalších môžu byť len stretnutím so samým sebou. Je to veľmi individuálne a dôležité.
Umenie kúpeľných rituálov je umením obradu.
Kúpeľný rituál je druhom starostlivosti, ktorý treba realizovať veľmi citlivo a komplexne. Lepšie povedané, je to spojenie viacerých druhov starostlivosti, napríklad na začiatok kúpeľ, po ňom peeling, vhodná masáž a na záver zábal…
AKO RITUÁLY PÔSOBIA?
Vymedzenie času
Pojem rituál vždy zahŕňa aj pojem času, t.j. rituál trvá dlhšie, než je bežná prax, alebo je to svojím spôsobom únik z času a vstup do priestoru, kde čas neexistuje, do akejsi „bezčasovosti“.
Čoraz častejšie sa v kúpeľoch stretáme s módnym postupom, kde nie je vopred presne určené, čo sa bude robiť, ale kde si klient vyhradí určitý čas pre seba a v závislosti od množstva tohto času sa ďalej postupuje. Napríklad sú k dispozícii dve či tri hodiny, ktoré sa plne využijú a od ktorých sa odvíja typ starostlivosti o telo. Rituál sa tak priamo viaže na čas, toto je nesmierne dôležité.
V kúpeľnej starostlivosti zohráva pojem času teda významnú rolu, či už ide o časové ohraničenie, alebo naopak o „bezčasovosť“, pri ktorej máme pocit, že sa stierajú akékoľvek časové limity a obmedzenia.
Kompaktnosť
Cieľom kúpeľných rituálov by mala byť predovšetkým kompaktnosť ponuky.
Nejde o to, aby ponukový list nevyhnutne obsahoval všetko, čo len existuje.
Zostaviť rituál znamená „porozprávať“ zákazníčkam prostredníctvom neho určitý príbeh. Ak napríklad ponúkame koncept založený na vinoterapii, bude daný rituál „rozprávať“ o pestovaní viniča a výrobe vína. To všetko môže byť zhmotnené v peelingu, kúpeli či masáži, ktoré budú pripomínať hrozno, prípadne ho obsahovať a pod.
Sila kompaktnosti platí aj pre nadväznosť jednotlivých prvkov
Kompaktnosť konceptu docielime práve „porozprávaním“ celistvého príbehu. Zákazníci to zbožňujú a zároveň to prináša obrovské výhody pre použitú kozmetickú značku.
Takéto nádherné rituály človeku pripomínajú degustačné menu v reštaurácii. Je nevyhnutné vytvoriť určitý rámec, ktorý bude zákazníka počas ošetrení obklopovať, pretože keď už raz vystúpi zo svojho časopriestoru, je na tvorcovi konceptu, aby mu ho vynahradil. Hodnota a sila celého konceptu spočíva teda v logickej súvislosti a kompaktnosti jeho jednotlivých prvkov.
Moc peňazí
A najmä je tu ukrytá obrovská moc peňazí. Prečo? Lebo nech je ako chce, síce samozrejme existujú aj zákazníci, ktorí prídu do kúpeľov len na jednu hodinovú masáž, ale prevažná väčšina klientov prichádza kvôli viacerým ošetreniam za sebou.
Je veľmi dôležité, aby pracovníci recepcie vedeli predávať, pretože schopnosť predaja je v kúpeľoch prvoradá (práve tak aj v salónoch krásy, pričom to nebýva vždy ich silná stránka). Ide v prvom rade o predaj jednotlivých druhov ošetrenia. Predávať tu však neznamená ťahať peniaze zákazníkovi z vrecka, ale presvedčiť ho o opodstatnenosti a význame toho-ktorého ošetrenia alebo série ošetrení, vhodných práve preňho. Má napríklad veľký význam navoliť masáž po kúpeli alebo hammame – rozdiel je citeľný.
Raz som išla do kúpeľov a vybrala som si tzv. veľký rituál. Bolo to o ničom. Mala som peeling, sprchu, kúpeľ, masáž a reflexnú masáž. Úplne všetko bolo o ničom – peeling, kúpeľ aj masáž. A predsa to zafungovalo a ja som odtiaľ odišla odpočinutá a uvoľnená. Samotný fakt, že jednotlivé procedúry nasledovali v tejto nadväznosti, spôsobil, že sa moje telo uvoľnilo a myseľ vstúpila do stavu pokoja. Pritom nešlo o žiaden výnimočný ceremoniál, ale na úrovni energie to aj tak výborne zaúčinkovalo. Keď som odtiaľ odišla, cítila som sa veľmi, veľmi fajn.
Nadväznosť procedúr má teda naozaj význam. A ak je ošetrenie navyše aj kvalitne prevedené, funguje to o to lepšie. Moc peňazí ukrytá v týchto rituáloch je teda naozaj prítomná vo významnej miere.
VÝZNAM RITUÁLU V PONUKE PROCEDÚR
Ekonomický význam
Ekonomický význam je najmä v spojení viacerých druhov ošetrenia do jedného uceleného rituálu, čo nielenže znásobí ich účinnosť, ale je zároveň výhodné aj pre kúpeľné zariadenie. Ponúkať takúto zostavu procedúr je nesmierne dôležité, je to ako ponúkať v reštaurácii okrem bežného jedálneho lístka aj menu.
Komunikácia
Komunikácia v rámci kúpeľnej starostlivosti prebieha prostredníctvom kúpeľných rituálov, ktoré pozostávajú z ošetrenia, masáží a podobne.
Sila konceptu
Celý koncept je stelesnený v jednotlivých rituáloch.
Význam energetickej rovnováhy kozmetičiek
Ak kozmetičky robia 8-9 masáží za sebou, môžete si byť isté, že na sklonku dňa už masírujú čisto mechanicky, ako roboty. Veľmi rýchlo sa im z rúk vytratí všetka energia, ktorú by mohli zákazníčkam odovzdať. Pokiaľ by boli geniálne a našli v sebe vnútorný zdroj energie, dajme tomu, že sa vyčerpajú po mesiaci. Po pol roku však každopádne budú out a masáže budú mať plné zuby.
Vedenie zariadenia teda pôjde samo proti sebe, ak nenastolí také stratégie, vďaka ktorým personál nestratí chuť odovzdávať klientom „to pravé orechové“.
Dnešnou módou v kúpeľných zariadeniach je v zásade jedna pracovníčka na jednu klientku. Pracovníčka zákazníčku uvíta a po celý čas sa jej venuje ona. Teda ak rituál začína kúpeľom, pomôže jej dostať sa doň, počas neho jej urobí masáž hlavy a postará sa o réžiu drobností ako je šálka čaju či zapnutie hudby. Niektoré centrá ponúkajú päťminútovú meditáciu s asistenciou, počas ktorej sa zákazníčka sústredí na určitú farbu, vôňu či zvuk. Kozmetička s ňou teda zostane počas týchto piatich minút a potom klientku nechá v kúpeli dvadsať minút samu. Počas tejto doby nerobí v zásade nič, a tak má možnosť využiť túto chvíľku na to, aby si odpočinula a „dobila baterky“. Potom kozmetička vyzdvihne zákazníčku z kúpeľa kvôli peelingu alebo masáži – do týchto procedúr sa musí vložiť aj fyzicky. Ak na masáž nadväzuje aj zábal, nanesie klientke na telo príslušný kozmetický prípravok, zavinie ju a prípadne sa opäť postará o ďalšie drobnosti, ako napríklad masáž vlasovej časti hlavy, hudba a podobne. Potom kozmetička odíde a nechá klientku odpočívať. Takýto postup znamená, že kozmetička sa nemusí vyčerpať, pretože má možnosť asistovať zákazníčke pri jej prežívaní procedúr a zároveň má priestor aj sama pre seba. Okrem toho má počas dňa aj príležitosť rozprávať, napríklad pri predstavovaní kúpeľa, výbere vôní a podobne. V opačnom prípade sú úbohé kozmetičky odkázané na prakticky celodenné mlčanie, na zvládnutie ktorého treba naozaj disponovať bohatou vnútornou silou a množstvom vlastnej energie. Ideálne kúpeľné centrum teda ponúka nielen komplexné služby svojim zákazníčkam, ale zároveň to robí tak, aby jeho zamestnankyne boli počas práce fyzicky aj duševne vo svojej koži.
Účinnosť ošetrení
Na seba nadväzujúce procedúry sú z pohľadu relaxácie vždy účinnejšie. Ak napríklad ponúkneme sled zoštíhľujúcich procedúr, ako je kúpeľ, zoštíhľujúca masáž a detoxikačný zábal, účinok bude silnejší, než by sme dosiahli jednotlivými ošetreniami.
„Čarovná chuť cesty“
Súbor procedúr klientke prináša skutočný zážitok a „čarovnú chuť cesty“. Totiž, aj keď je veľmi vystresovaná a unavená, v určitom momente sa tieto pocity prelomia a ona sa uvoľní a nastúpi na cestu do vnútra samej seba, na cestu pokoja a harmónie. Táto cesta má svoju príchuť. A to aj doslova, veď medzi jednotlivými ošetreniami môžu byť prestávky – niektoré kúpeľné centrá počas nich servírujú svojim zákazníčkam čaj, v Portugalsku dokonca existujú kúpele, kde podávajú pohárik portského! Cieľom pravdaže nie je podgurážiť klientov, je však veľmi príjemné vychutnať si pohárik portského po skončení procedúry. V niektorých luxusných zariadeniach človeku dokonca ponúknu pohár šampanského!
Kreativita kúpeľných zariadení
Kúpeľný svet je veľmi tvorivý. Je na ňom úžasné práve to, že ponúka množstvo príležitostí na kreativitu. Dajú sa vymýšľať rozličné rituály, môžeme ponúkať zážitky pri relaxácii, pri kúrach na okysličenie pleti… Otvára sa tu skrátka nepreberné množstvo možností.
Atraktívna a rentabilná ponuka
Stále sa držím princípu, že ponuka kúpeľných procedúr je niečo podobné ako jedálny lístok v reštaurácii. Niektoré centrá majú zbytočne prehnané, aj 10-stranové ponukové listy! Poznám dokonca jedno kúpeľné zariadenie, kde v snahe dať klientom možnosť výberu, strčia im do ruky 30-stranovú knižku! Je to ako v čínskej reštaurácii, ktorá má na jedálnom lístku 70 jedál. Mne osobne to dokáže zobrať chuť do jedla. Vždy si hovorím, že je určite všetko z mrazničky, pretože neexistuje, aby bol kuchár schopný pripraviť také množstvo čerstvých jedál. Mnohé reštaurácie sa dostávajú do problémov kvôli produktom, ktoré nevydržia dlhšie než jeden deň, ako napríklad svätojakubské mušle. Nuž, ak gastronóm ponúka len a len mušle, je jasné, že reštaurácia bude časom nerentabilná a dostane sa do finančnej tiesne!
POKRAČOVANIE NABUDÚCE.
V budúcom čísle:
– Svet kozmetiky a kúpeľný svet
– Čo zákazník očakáva od kúpeľného zariadenia
Rámik
SPA-A
SPA-A (Fédération des Professionnels du Spa et du Bien-Être) je mladá asociácia združujúca angažovaných a motivovaných ľudí, profesionálov v oblasti poskytovania služieb krásy a pohody v širokom význame: lekárov, masérov, manažérov a prevádzkovateľov kúpeľných zariadení, zástupcov kozmetických značiek a výrobcov kúpeľných potrieb, architektov…
Výbory
V rámci asociácie existujú viaceré čiastkové výbory: výbor pre kúpeľnú starostlivosť, pre priestory, pre služby (za tento výbor je zodpovedná priamo predsedníčka SPA-A Alina Duarte, ktorá zastáva určitú pozíciu v sieti hotelov Sofitel a veľmi dobre vie, čo znamená poskytovať kvalitné služby), výbor pre hygienu, pre komunikáciu a ďalšie.
Akcie
Praktické dielne
Tento rok sa ich uskutočnilo deväť:
– Voda a kúpele.
– Etapy tvorby kúpeľného centra a na čo treba dávať pozor. Od nápadu k realizácii.
– Operatívny marketing.
– Získavanie dôvery klientely.
– Manažment kúpeľných centier.
– Kúpeľné rituály: sociálna kompetencia a know-how.
– Zóny vody: ako vytvoriť rentabilné centrá.
– Hygiena a voda v kúpeľoch.
– Komunikácia.
Pripravujú ich ústrední členovia asociácie. Pretože mali veľký úspech, budú sa konať aj v budúcom roku, viesť ich budú odborníci z oblasti kúpeľnej starostlivosti. Cieľom je prinášať ľuďom v odbore nové informácie, nápady a podnety.
Charta kvality kúpeľníctva vo Francúzsku
SPA-A pracuje na zavedení referenčnej zbierky pravidiel a podmienok kvality. Táto charta bude vypracovaná a uvedená do platnosti v súčinnosti s príslušným certifikačným orgánom, ktorý bude následne zodpovedný za inšpekcie na miestach poskytovania kúpeľnej starostlivosti.
SPA-A oslovila 160 odborníkov z odvetvia za účelom definovania, čo presne znamená kvalita v kúpeľoch. Sú medzi nimi zástupcovia viacerých škôl a stredných odborných škôl, hotelieri, predstavitelia kozmetických značiek, riaditelia kúpeľných zariadení, odborní poradcovia, architekti. Všetci títo ľudia sa zúčastňujú stretnutí a rozhovorov s cieľom vypracovať túto chartu a uviesť ju do platnosti. Charta bude mať význam tak pre odbornú verejnosť, ako aj pre klientov kúpeľnej starostlivosti. Vždy je vhodné, aby sa určili východiskové body posudzovania kvality, pretože v kúpeľných zariadeniach sa možno stretnúť skutočne so všeličím, občas sa dokonca stáva aj to, že to jediné, čo má niečo spoločné s kúpeľmi, je názov takéhoto centra – a ten samotný fakt je pre vedenie dôvodom na 20-percentné zvýšenie cien! Aj v ozajstných kúpeľných centrách sa však občas vyskytujú veci, ktoré nie sú v poriadku, ako napríklad úbohá úroveň hygieny, zlé zaobchádzanie s personálom a podobne.
SPA-A, 16 rue de Liège, 75009 Paris. Tel.: +33 6 75 75 89 94. E-mail: info@spa-a.com
www.spa-a.com