Rozhovor s Mgr. Ladislavom Kavanom,
zakladateľom a majiteľom českého a slovenského zastúpenia francúzskej kozmetiky GERnétic


Už prvé stretnutie s Ladislavom Kavanom ma veľmi zaujalo a práca pre jeho firmu je pre mňa motivujúce stále. Málokedy stretnete človeka s tak otvoreným srdcom, jasnou a úprimnou myslou. Muža, ktorý je vďaka mnohoročným skúsenostiam a podnikavému duchu úspešný. Vie počúvať a ponúknuť inšpiráciu, ktorá vás, ak chcete, posunie ďalej. Váži si života a kvalitných hodnôt. Jeho umenie robiť ľudí šťastnými je darom. Rovnako ako sa s úctou a starostlivosťou venuje svojej rodine, záleží mu na všetkom, čo robí, a predovšetkým na ľuďoch, s ktorými to robí. Vo svete žien sa pohybuje už niekoľko rokov, a vidí tak veľa krásy i emócií. Stále preto hľadá odpoveď na otázku, po čom vlastne ženy túžia. Či už odpoveď pozná, mi ale neprezradil.

Ing. Andrea Trčková,
výkonná riaditelka GERnétic pre Česko a Slovensko, (preložené do sk)

Kedy vás prvýkrát napadlo podnikať?

Som povolaním učiteľ, ale po narodení prvého potomka som pochopil, že rodinu výučbou na prvom stupni neuživím. Prišla porevolučná doba, mohlo sa podnikať, a tak som aj ja začal skúšať svoje prvé obchodné aktivity. Založil som velkooobchod s drogistickým tovarom a kozmetikou, ktorý zásoboval sieť súkromných obchodov s drogériou - vtedy ešte na trhu nefungovali reťazce. Išlo nám to, a dokonca sme boli vyhlásení ako najlepší distribútori. Okrem obchodov sme zásobovali aj niektoré salóny. Ale neskôr, ako rástla konkurencia, a prichádzali obchodné reťazce, som sa začal obzerať po niečom ďalšom.

A tak vám do života vstúpil GERnétic ... Kedy a ako sa začal písať spoločný príbeh kozmetiky GERnétic a Ladislava Kavana?

Príbeh vznikol jednoducho. V roku 1995 fungovala pri francúzskom veľvyslanectve Francúzska obchodná komora, ktorá sa snažila sprostredkovať francúzske aktivity na českom území. Prihlásil som sa teda do zoznamu záujemcov o spoluprácu. Onedlho ma oslovili s tým, že z Francúzska príde nejaký pán Laporte zastupujúci firmu GERnétic a že sa jedná o kozmetiku, viac nevedeli. O stretnutie som prejavil záujem a veľmi som sa tešil, ale nečakal som, že spolu s ním príde aj jeho žena Ana a manželia Mayerovi, ktorí mali zastúpenie v Nemecku, a tiež tlmočníčka. To bola veľká prevaha. Prišli za nami do Slánské, kde je sídlo našej firmy dodnes. Spomínam si, že som narýchlo požiadal svoju ženu Moniku, aby sa stretnutia tiež zúčastnila, aby som u rokovaní nebol sám. Myslím, že to zapôsobilo, lebo Monika si s pani Laportovou hneď padla do oka a ich priateľstvo trvá dodnes. Schôdzka začala tým, že sa Dr. Laporte pozrel na moju ženu, diagnostikoval jej pleť a začal nám vysvetľovať, prečo ju má takú a takú. Hovoril o tom, ako funguje ľudské telo a že jeho vnútorný stav sa prejaví na pokožke. To ma veľmi zaujalo. Po troch hodinách rokovania sme sa rozišli s tým, že Dr. Laporte má ešte ďalších záujemcov a že nám dá vedieť. Ale asi sme sa mu páčili najviac, pretože mesiac na to už sme išli do Francúzska podpísať zmluvu o spolupráci. A tak som získal exkluzívne zastúpenie značky GERnétic pre český trh a o niekoľko rokov neskôr aj pre Slovensko. Naša spolupráca trvá už dvadsať rokov.

Dr. Albert Laporte - lekár a vedec, ktorý zasvätil svoj život skúmaniu ľudského organizmu. Aký to bol človek?
Mal som ho veľmi rád. Bol to charizmatický a šarmantný Francúz. Nadšenec, ktorý vás pri prednáške dokázal úplne pohltiť svojou vášňou ku kráse a zdraviu. Prichádzal s myšlienkami, o ktorých sa nám ani nesnívalo. Mal veľkú intuíciu. Vášeň, až fanatická, bola súčasťou jeho života. Miloval ženy. A ženy milovali jeho. A ďalšou jeho veľkou vášňou bolo naivné umenie. Bol veľmi pracovitý. Viac než na biznisu mu záležalo na tom, ako skutočne ľudskému organizmu pomôcť. Dokázal prepojiť vedomosti západnej a východnej medicíny s modernou technológiou, čo viedlo k výsledkom, vďaka ktorým relatívne malá firma preskočila aj výrazne väčšie firmy, ktoré môžu byť silné trebárs marketingovou značkou, a hoci nemajú tak kvalitné produkty, disponujú dostatkom peňazí, aby si zaplatili veľkú reklamu.

V tejto filozofii pokračuje po úmrtí pána doktora jeho žena Ana ...

Albert Laporte dal značke pevné základy, objavil jedinečné produkty, ktoré fungujú. Obklopil sa tímom skvelých odborníkov, ktorí v jeho práci pokračujú. Ana stála po boku svojho muža a s GERnétic doslova žila, veľa sa od Dr. Laporta naučila. Je veľmi aktívna, pretože si uvedomuje, že úspešné fungovanie firmy závisí na schopnosti prispôsobovať sa trendom na trhu, prichádzať s inováciami. Teraz sa už začína do firmy zapájať aj syn David, ktorý zatiaľ študuje na vysokej škole. Ale vďaka svojmu mladosti prináša do firmy čerstvý vietor.

Kam sa firma posunula oproti svojim začiatkom?

Laboratória GERnétic boli vždy napred, pokiaľ ide o zloženie produktov. Je to rodinná firma, ktorá funguje. Má zastúpenie vo viac ako päťdesiatich krajinách. Pokiaľ ide o marketing, ten si rieši každé zastúpenie samo. Je to určitá sloboda, ktorá má oproti veľkým korporátom svoje výhody aj nevýhody. Každá krajina je trochu iná, zákazníci inak reagujú. Je to príležitosť, ako lepšie pracovať s domácim trhom a prispôsobiť komunikáciu potrebám klientov v danej lokalite. Samozrejme existuje jednotný korporátny štýl, pokiaľ ide o logo, cenovú politiku, spôsob distribúcie aj základ postavený na vzdelávanie spolupracujúcich kozmetičiek. Ale podporu predaja, reklamné a PR aktivity si každá krajina realizuje sama. Zaujímavé sú medzinárodné stretnutia, pri ktorých si vymieňame skúsenosti. Tu sa vždy ukáže punc osobností, ktoré danú krajinu spravujú. Veľmi aktívny je trebárs GERnétic v Izraeli, v Portugalsku, Japonsku či Austrálii. Dovolím si tvrdiť, že pokiaľ ide o komunikáciu a podporu predaja, patrí naše zastúpenie k špičke.

Keď české zastúpenie začínalo, aký bol v tej dobe sortiment, čo všetko GERnétic vedel?

Už v tých deväťdesiatych rokoch bol GERnétic veľmi napred. Keď prišiel Dr. Laporte prvýkrát do Prahy, bolo v kozmetických salónoch bežné, že sa staralo len o tvár. Produkty kozmetických značiek končili doslova pri dekoltáži. GERnétic mal už vtedy prepracovaný systém starostlivosti o celé telo, nezabúdal ani na nohy a chodidlá ... Dr Laporte vytvoril krémy, ktoré potreboval na to, aby ponúkol celotelovú starostlivosť, výživu pokožky a riešenie nielen krásy, ale aj nedostatkov pleti. Sortiment GERnétic bol už vtedy v zásade taký ako dnes. Samozrejme spolu s vedeckými poznatkami a v závislosti od situácie na trhu dochádzalo postupne u jednotlivých produktov k vývoju a zmenám. Dnes sa aktívne zložky do produktov GERnétic získavajú modernou biotechnológiou. Vývoj GERnétic ide teraz skôr cestou inovácií a zdokonaľovaním zložení než zavádzaním nových produktov. Väčšina kozmetických prípravkov, ktoré dnes predávame, existovala pod rovnakým názvom aj pred dvadsiatimi rokmi.

Čo je hlavným prínosom kozmetiky GERnétic pre klientky?

Táto kozmetika sa snaží držať špičkovú úroveň, čo sa týka výroby, zloženia produktov, legislatívnych nárokov. Podstatné je skĺbenie zdravia a krásy. Ak človek je alebo nie je zdravý, prejaví sa to na jeho pokožke. Tým zdravím máme na mysli správnu výživu jednotlivých buniek. GERnétic je celý o výžive. V krémoch prinášame našim klientom a klientkam do tela výživné látky, ktoré nedokážu získať z potravy. A to buď preto, že v tej potrave už nie sú, alebo ich človek nedokáže syntetizovať, a tak mu tieto výživné látky chýbajú pre správne fungovanie jednotlivých buniek. Kozmetika GERnétic je vyrobená z bežne dostupných surovín tým, že sú dokonale namiešané. Dr. Laporte sa zaoberal výživou jednotlivých buniek, a tak dokázal do svojich krémov namiešať doslova výživný koktail, aby klientom naozaj pomohol.

V čom vnímate silu značky?

Je to vo stálosti. GERnétic sa nijako výrazne nemení, ale hlavne je zameraný na konkrétneho jedinca. Jeho cieľom je dosiahnuť to, čo klient potrebuje, aby sme mu boli schopní pomôcť, zbaviť ho trebárs nejakých estetických problémov ... Keď človek dobre funguje, odrazí sa to aj na jeho psychike. GERnétic je pilier, stabilita v kozmetickom priemysle.

Kam radíte prioritu kozmetickej starostlivosti?

Kozmetika je v zásade potrebná vec. To znamená, že keď človek rieši peniaze, bude ho predovšetkým zaujímať, či zaplatí nájom, vodu, plyn, teda to, bez čoho byť nemôže. A výdavky na kozmetiku sú pre neho až na poslednom mieste. Kozmetika má tiež nevýhodu v tom, že keď pôjde žena ku kaderníčke, výsledok je vidieť hneď, a rovnako tak, keď si nechá urobiť nové nechty. Ale starostlivosť o pokožku hneď vidieť nie je. Kvalitnej starostlivosti (aj keď máme viditeľné výsledky už po prvom ošetrení) sa prejavuje až za dlhšiu dobu. Každý nejakým prirodzeným spôsobom starne. Ale ak žena nemá vrásky, môže to byť aj tým, že preventívne používala kozmetiku proti vzniku vrások. Vyzerá mladšie a môže sa aj mladšia cítiť.

Prečo ľudia starostlivosti o svoje telo nevenujú dostatočnú pozornosť?

Kozmetickú starostlivosť je potrebné vyskúšať. Je to príjemná relaxácia. V bežnom živote si môžete ľahnúť, nechať sa hladkať, užiť si nejakú procedúru. Veľkú rolu asi hrá aj to, že veľa žien starostlivosť v rôznych salónoch vyskúšala a v podstate boli sklamané. Bohužiaľ kozmetická starostlivosť v Česku nie je v mnohých prípadoch ešte taká, aká by mala byť. To je možno dôvod, prečo dosť ľudí na kozmetickú starostlivosť v salónoch rezignuje. Na druhú stranu, keď si vyskúša kvalitnú profesionálnu starostlivosť, tak im to iste prinesie veľa pozitívneho - nielen v tom, že si v GERnétic salóne oddýchnu, pretože tunajšie ošetrenie trvá až dve hodiny, počas ktorých sa klientka nemusí o nič starať a len relaxuje. Kozmetička je klientke partnerom, pretože jej radí, ako sa o seba správne starať. V tejto oblasti stále existuje veľa dezinformácií a mýtov. Kozmetička by mala byť natoľko vzdelaný človek, aby tieto dezinformácie uviedla na správnu mieru a vysvetlila, ako to v organizme funguje. A ponúkla tak nielen salónne ošetrenie, ale aj správne produkty do domácej starostlivosti.

Baví vás GERnétic?
Baví, inak by som ho nerobil tak dlho. Je to také bábätko, ktoré sa mi pred dvadsiatimi rokmi podarilo dostať do Česka a dnes je z neho dospelák. Je to pekná práca, pretože je to práca s ľuďmi. Snažíme sa byť priateľskí, s našimi klientmi komunikovať na úrovni dôvery. Nie je to tak tvrdý biznis ako v inom odbore. Ide nám predovšetkým o dobrý pocit, že je možné vďaka tejto kozmetike priniesť klientom pohodu, uzdravenie, odpočinutie, vyriešenie určitých problémov s pokožkou, čo pomáha aj psychicky. A to je fajn.

Za každou značkou stojí neúnavná profesionálna práca tímu ľudí. Čo pre vás znamená váš tím?

V našom tíme máme veľmi malú fluktuáciu - každý, kto príde, väčšinou vydrží veľmi dlho. Mám radosť z celého tímu, ktorý skvele funguje. Bez dobrého tímu by dnes samozrejme moja firma nebola tam, kde je, a nemohla dosahovať také úspechy. Potrebujeme produkt priviezť, oceniť, pripraviť všetky tlačoviny, preškoliť kozmetičky, spropagovať ho, predať klientovi, zaúčtovať atď. Keby to dobre nefungovalo, nemohli by sme rásť, ako rastieme. Sme ekonomicky zdravá firma.

Ako a prečo spolupracujete s kozmetičkami?

S kozmetičkami spolupracujeme preto, že sa stretávajú so širokou skupinou ľudí. Ich salón im umožňuje venovať klientovi čas a všetko mu podrobne vysvetliť, diagnostikovať a navrhnúť individuálne riešenia. Čo je obrovská výhoda oproti drogeriam či lekárňam, kde na takú starostlivosť nie je priestor. Veľa klientov sa domnieva, že čo kúpi v lekárni, je lepšie, ale treba si uvedomiť, že je to len jeden z distribučných kanálov. Skutočne dobrá a vzdelaná kozmetička dokáže klienta vypočuť, je empatická a má čas na to, aby mu poradila. Tak sa medzi kozmetičkou a klientkou vytvára puto a klientka začína kozmetičke dôverovať. Než s nami kozmetička začne spolupracovať, musí absolvovať Vstupný odborný seminár, na základe ktorého získa Medzinárodný certifikát GERnétic. Vysvetlíme jej, o čom je GERnétic, filozofiu značky, dáme jej kompletný prehľad o sortimente, o tom, čo bude môcť v salóne svojim klientom ponúknuť. Veľmi si ceníme, keď za nami príde vzdelaná kozmetička, ktorá sa zaujíma o ľudské telo. Ideálne sú pre nás kozmetičky, ktoré sa k tomuto povolaniu dostali z nejakých zdravotníckych odborov, pretože tam je hĺbka znalostí ďaleko väčšia.

Čo všetko GERnétic robí pre svojich klientov?

GERnétic je živá skupina. Nejde nám len o ponuku a predaj produktu, ale chceme klientom oznámiť, že sa dá s touto kozmetikou niečo dosiahnuť. K tejto komunikácii používame všetky možné prostriedky - od tlačovín, cez webové stránky, posty na Facebooku, YouTube, až po účasť na rôznych akciách. Na našom webe umožňujeme klientom aj ďalším záujemcom položiť bezplatne otázky v kozmetickej alebo dermatologickej poradni kožnej lekárky. Tieto rady ale samozrejme nenahrádzajú návštevu ordinácie či kozmetického salónu. Odporúčam všetkým neriešiť svoje problémy len doma pri počítači a naozaj zájsť za odborníkom, ktorý osobne pomôže najlepšie. V neposlednom rade sme partnerom mestskej časti Praha 17, kde sídlime a podporujeme tu rôzne aktivity pre deti aj dospelých.

Dvadsať rokov v živote firmy je veľa - pripomeniete niektoré udalosti, na ktoré nemožno zabudnúť?

Je ich naozaj veľa, pretože som veľmi aktívny. Spomínam si napríklad, ako sme sa koncom deväťdesiatych rokov s autobusom plným kozmetičiek vypravili do Francúzska - vzhľadom na to, že Laboratóriá GERnétic sú od Prahy vzdialené približne 2 200 km, jednalo sa o týždenný zájazd. Spali sme v moteli Formule 1, okrem sídla značky sme navštívili aj rad krásnych miest. Dnes už by sme takto na výlet asi nešli, pretože každý rieši čas ... Dnes už na semináre lietame lietadlom.

Nezabudnem takisto na prvý kongres v Prahe, na ktorom osobne prednášal Dr. Laporte. Bol to obrovský zážitok, plný nových informácií a znalostí, veľmi inšpiratívne a neuveriteľne motivačné. Spomínam si, ako po prednáške o diagnostike z jazyka na seba všetky dámy vyplazoval jazyky, aby zistili, ako na tom sú ...

A čo vaša rodina a GERnétic?

Vždy som GERnétic považoval za rodinnú záležitosť, a hoci moja žena Monika pracovala v iných firmách, jazdili sme spoločne na medzinárodné stretnutia alebo sa spolu zúčastnili firemných akcií. O všetkých strastiach i slastiach života firmy doma počuje celá rodina a v mojom podnikaní ma podporuje. Dcéra nepoužíva iný produkt ako GERnétic, a dokonca aj syn vie, že na odreniny je najlepší Synchro. Navyše verím, že sa raz treba stanú nasledovníkmi toho, čo tu otecko rozbehol. :)  Je to veľa práce, kontaktov, veľká dôvera medzi našimi zákazníkmi a bolo by škoda nechať firmu bez pokračovania. O práci sa doma často rozprávame, som rád, že im môžem povedať svoje myšlienky, a oni mi dajú spätnú väzbu. Podpora v tomto ohľade je obrovská a veľmi mi pomáha.

Kde čerpáte energiu?

Práca je pre mňa svojím spôsobom nabíjajúca. Mám pocit, že mi hlava beží neustále. Aj keď som na nejakom rodinnom výlete vo wellness zariadení, stále sledujem, ako to tam robia. Pre mňa je oddychové premýšľanie o tom, čo by mohlo byť dobré do budúcnosti.

Viete úplne vypnúť?

Určite áno, úplne vypnúť sa dá na peknej prechádzke, na bicykli, alebo keď si sadnem k potoku, ľahnem si na chrbát v lese a pozerám sa do korún stromov ... Alebo sa položím na kozmetické ležadlo. 

Čo by ste povedal na záver?

Chcel by som sa poďakovať. Pretože bez verných klientiek a klientov, bez našich skvelých kozmetičiek, z ktorých mnohé sú s nami už od samého začiatku, by sme neboli tam, kde sme. Pretože to celé, čo robíme, je o spolupráci a dôvere, a bez týchto človiečikov by to nešlo.

Ďakujem za rozhovor.
Rozhovor v plnom znení si môžete prečítať na www.gernetic.cz

 

  • Beauty Derm
  • Sothys
  • Phytomer
  • Colagen
  • Millet